Essenties van leidinggeven

Coachend leidinggeven, het beste uit medewerkers halen

Coachend leidinggeven heeft als doel het functioneren en presteren van uw medewerkers te versterken en om potentieel te ontwikkelen. Dat klinkt mooi, maar te pas en onpas wordt coachen het als Haarlemmerolie ingezet om de creativiteit, het zelflerend vermogen en de verantwoordelijkheid van medewerkers te vergroten. Maar wat is nu precies coachend leidinggeven? Is iedere leidinggevende een coach? Is coachen overal de oplossing voor? Antwoord op deze en andere vragen krijg je antwoord in de training Essenties van leidinggeven.

Na de training:

  • weet je het verschil tussen leidinggeven, managen en coachen
  • kun je de verschillende stijlen van leidinggeven effectief toepassen (theorie Situationeel leidinggeven)
  • versta jij de kunst van het loslaten (delegeren)
  • ben je in staat duidelijk, open en eerlijk feedback te geven (DOE)
  • kun je op een effectieve wijze de gesprekken van de escalatieladder voeren *
  • kun je kernkwaliteiten van jouw medewerkers verder ontwikkelen en hen uitdagingen aanbieden
  • weet je het ziekteverzuim op jouw afdeling te voorkomen en terug te dringen
  • kun je effectiever en efficiënter met de schaarse tijd om gaan

* =functionerings-, beoordelings-, correctie- en slechtnieuwsgesprek, LSD-principe: luisteren, samenvatten en doorvragen

Doelgroep
Leidinggevenden die op een resultaat- en coachende wijze effectief leiding willen geven waarbij zij het beste uit hun medewerkers en zichzelf halen.

  • kennismaking en inventarisatie leerwensen
  • wat is leidinggeven, managen en coachen?
  • wat is mijn persoonlijke voorkeursstijl en wat zijn mijn te ontwikkelen stijlen? (test Situationeel Leidinggeven)
  • wanneer, hoe en aan wie kan ik taken delegeren?
  • hoe geef ik Duidelijk, Open en Eerlijk feedback geven? (oefening)
  • hoe achterhaal ik de On-redenen (onkunde, onervaren, onverschillig, et cetera) van het ongewenste gedrag en het slechte presteren bij mijn medewerkers?
  • hoe coach ik mijn medewerkers? (vragen stellen en vergroten eigen verantwoordelijkheid)
  • hoe voer ik functionerings-, POP-, beoordelings-, correctie- en slechtnieuwsgesprekken?
  • het ontdek ik bij mijn medewerkers hun kernkwaliteiten en reik ik hen uitdagingen aan? (theorie Ofman)
  • hoe motiveer ik mijn medewerkers?
  • wat zijn de belangrijkste principes van timemanagement?
De datum of data voor de training en de hoogte van de investering zijn terug te lezen in de maatwerkofferte.

In de VDB Bibliotheek filmpjes, artikelen, blogs, boeken, sfeerimpressies over leidinggeven en leiderschapsontwikkeling.

    Uw naam (verplicht)

    Telefoonnummer (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Offerte voor (verplicht)