Gespreksvaardigheden voor leidinggevenden

Of je nu een functionerings-, verzuim- of slechtnieuwsgesprek moet voeren, het gestructureerd en helder voeren van welk gesprek dan ook kan lastig zijn. Hoe ga je in een feedback- of beoordelingsgesprek om met boosheid of met tegenwerpingen van jouw gesprekspartner? Wat te doen als de boodschap niet aankomt of zelfs van tafel wordt geveegd? Hoe bespreek je in een correctiegesprek het ongewenste gedrag en hoe voer je een telefonische ziekmelding? Hoe zet je in coachgesprekken medewerkers in hun kracht en ontwikkel je hun talenten? De theorie is misschien bij jou bekend, maar is jouw praktijk ook niet weerbarstig?

Na de training kunt je op een professionele wijze de onderstaande gesprekken voeren:

  • feedbackgesprek
  • functionerings- en POP gesprek
  • verzuimgesprek
  • beoordelingsgesprek
  • correctiegesprek
  • slechtnieuwsgesprek
  • coachgesprek

 

Doelgroep
Leidinggevenden die verschillende gesprekken met hun medewerkers voeren. Zij zijn (misschien) ervaren in het voeren van feedback-, correctie, slechtnieuw- en coachgesprekken, maar willen hun kennis opfrissen, zich op de hoogte stellen van de laatste gesprekstechnieken en ervaringen delen met collega’s. In deze training gaat het dus niet zo zeer om de theorie maar om de toepassing ervan, de persoonlijke communicatiestijl en het omgaan met (moeilijke) reacties.

  • Dag 1: De escalatieladder: van feedback- tot een slechtnieuwsgsprek

    Soms verrichten medewerkers werkzaamheden die zij niet mogen doen of lossen in hen gestelde verwachtingen niet (tijdig) in. Als leidinggevende is het dan (nood)zaak om dit te bespreken. Als de medewerker dan onvoldoende blijft presteren of ongewenst gedrag blijft vertonen, worden de gesprekken scherper. Hoe bereid jij je voor op een feedback-, correctie- of slechtnieuwsgesprek? Hoe ga je om tegenwerpingen en emoties als woede en verdriet?

    Na deze module

    • heb je zicht op je voorkeurs- en te ontwikkelen communicatiestijl
    • is bij jou bekend uit welke treden de escalatieladder is opgebouwd
    • kun jij je medewerkers Duidelijk, Eerlijk en Open feedback geven
    • kun je effectieve beoordelingsgesprekken voeren
    • kun je een telefonisch ziekmeldingsgesprek voeren
    • ben jij in staat een correctiegesprek te voeren
    • weet jij hoe je een slechtnieuwsgesprek kunt opbouwen en kun je effectief omgaan met emoties
  • Dag 2: Leren en ontwikkelen
    Hoe het beste uit je medewerkers te halen en hen te begeleiden in hun persoonlijke- en professioneel te ontwikkeling?

    Na deze module

    • kun je effectieve functionerings- en POP-gesprekken voeren
    • ben jij in staat medewerkers te coachen met de GROW methodiek (Goal, Reality, Options en What)
    • kun jij via de STARR methodiek medewerkers hun persoonlijke successen in kaart laten brengen
    • kun jij medewerkers uitdagingen aanbieden (Ofman) en nog meer gebruik maken van het (kern)kwaliteiten
    • weet je intervisie als een krachtig ontwikkelinstrument op de afdeling in te zetten (medewerkers die van en met elkaar leren)
De datum of data voor de training en de hoogte van de investering zijn terug te lezen in de maatwerkofferte.

In de VDB Bibliotheek filmpjes, artikelen, blogs, boeken en sfeerimpressies over de diverse gesprekken uit deze training.

Uw naam (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Uw email (verplicht)

Offerte voor (verplicht)