Waar halen wij onze toekomstige medewerkers vandaan? Leidt de voortschrijdende flexibilisering van de arbeidsmarkt niet tot een te bonte mix van fl exibele, tijdelijke contracten, soms met een persoonlijke BV of met een zzp’er? Vormen sociale media defi nitief het platform waar vraag en aanbod op de arbeidsmarkt elkaar vinden?
Vragen te over en de toekomst zal het leren. Van alle tijden blijft de vraag hoe organisaties op het juiste moment het juiste talent weten te vinden en aan zich weten te binden. Werkgevers die daarin slagen, zijn de winnaars van morgen. Recruiters moeten op zoek naar de pareltjes in plaats van andersom. Hierbij bewijzen de vele e-recuitmenttools hun waarde, vinden de (eerste) selectiegesprekken via Skype plaats en doen sollicitanten vanachter hun laptop een heus assessmentcenter.
Maar hoe nu uit de kandidaten de meeste competente te kiezen? Is dat met een psychologisch onderzoek, het natrekken van referenties, een arbeidsproef, een gedragsgericht selectiegesprek volgens de STARR-methodiek of een combinatie van deze selectiemethoden? De antwoorden op deze en vele andere vragen zijn terug te vinden in het Handboek Werving en Selectie.
Dit handboek is het meest complete boek over alle aspecten die te maken hebben met het aantrekken van medewerkers tot en met de introductieperiode. Of het nu gaat over arbeidsmarktcommunicatie, het plaatsen van een vacaturetekst op websites, trends op de arbeidsmarkt, selectie van ingekomen sollicitatiebrieven, de validiteit van selectiemethoden, het afwijzen van (interne) kandidaten of de introductie en het inwerken van de nieuwe collega; het staat er allemaal in. Om het de lezer gemakkelijk te maken, zijn er talloze voorbeeldbrieven inclusief arbeidsovereenkomsten opgenomen alsook de laatste wetgeving.
Het Handboek Werving en Selectie is al meer dan twintig jaar een actuele gids die recruiters, HR-professionals en selecterende leidinggevenden stap voor stap in hun werving en selectieproces begeleiden.