Of je nu een functionerings-, verzuim- of slechtnieuwsgesprek moet voeren, het gestructureerd en helder voeren van welk gesprek dan ook kan lastig zijn. Hoe ga je in een feedback- en beoordelingsgesprek om met boosheid of met tegenwerpingen van jouw gesprekspartner? Wat te doen als jouw boodschap niet aankomt of zelfs van tafel wordt geveegd? Hoe bespreek je in een correctiegesprek het ongewenste gedrag en hoe voer je een telefonische ziekmelding? Hoe zet je in coachgesprekken medewerkers in hun kracht en ontwikkel je hun talenten? De theorie is misschien bij jou bekend, maar is jouw praktijk ook niet weerbarstig?
Na de training kun je op een professionele wijze de onderstaande gesprekken voeren:
- feedbackgesprek
- functionerings- en POP gesprek
- verzuimgesprek
- beoordelingsgesprek
- correctiegesprek
- slechtnieuwsgesprek
- coachgesprek
Doelgroep
Leidinggevenden die verschillende gesprekken met hun medewerkers voeren. Zij zijn (misschien) ervaren in het voeren van feedback-, verzuim-, beoordelingsgesprekken, maar willen hun kennis opfrissen, zich op de hoogte stellen van de laatste gesprekstechnieken en ervaringen delen met collega’s. In deze training gaat het dus niet zo zeer om de theorie maar om de toepassing ervan, de persoonlijke communicatiestijl en het omgaan met (moeilijke) reacties.
Voorafgaand aan de training
De deelnemers bekijken e-learingmodules uit de VdB Blended Learning Academie en e-mailen hun leerwensen aan de trainer. Ook bereiden zij zich voor op gesprekken die zij binnenkort gaan voeren.
Gedurende de training
Duur | : 2 dagen. De tussenliggende periode bedraagt circa 4 weken. Op alle dagen duurt de training van 9.30 uur tot 16.45 uur. |
Groepsgrootte | : door een groepsgrootte van acht en de huiswerkopdrachten is het praktijkgehalte van de training vanaf de eerste minuut hoog. |
Boek | : deelnemers ontvangen Het GROTE gesprekkenboek |
Na de training
Tot zes maanden na de laatste trainingsdag kan iedere deelnemer vragen voorleggen aan de trainer, sparren over een casus en of op een andere wijze ondersteund worden bij het toepassen van het geleerde in de praktijk.
- Dag 1: De escalatieladder: van feedback- tot een slechtnieuwsgsprekSoms verrichten medewerkers werkzaamheden die zij niet mogen doen of lossen in hen gestelde verwachtingen niet (tijdig) in. Als leidinggevende is het dan (nood)zaak om dit te bespreken. Als de medewerker dan onvoldoende blijft presteren of ongewenst gedrag blijft vertonen, worden de gesprekken scherper. Hoe bereid jij je voor op een feedback-, correctie- of slechtnieuwsgesprek? Hoe ga je om tegenwerpingen en emoties als woede en verdriet?Na deze module
- heb je zicht op je voorkeurs- en te ontwikkelen communicatiestijl
- is bij jou bekend uit welke treden de escalatieladder is opgebouwd
- kun jij je medewerkers Duidelijk, Eerlijk en Open feedback geven
- kun je effectieve beoordelingsgesprekken voeren
- kun je een telefonisch ziekmeldingsgesprek voeren
- ben jij in staat een correctiegesprek te voeren
- weet jij hoe je een slechtnieuwsgesprek kunt opbouwen en kun je effectief omgaan met emoties
Dag 2: Leren en ontwikkelen
Hoe het beste uit je medewerkers te halen en hen te begeleiden in hun persoonlijke- en professioneel te ontwikkeling?Na deze module
- kun je effectieve functionerings- en ontwikkelgesprekken voeren
- ben jij in staat medewerkers te coachen met de GROW methodiek (Goal, Reality, Options en What)
- kun jij met de STARR methodiek medewerkers hun persoonlijke successen in kaart laten brengen
- kun jij medewerkers uitdagingen aanbieden (Ofman) en nog meer gebruik maken van het (kern)kwaliteiten
- weet je intervisie als een krachtig ontwikkelinstrument op de afdeling in te zetten (medewerkers die van en met elkaar leren)
De training vindt plaats op:
- 23 januari en 13 februari
- 4 maart en 8 april
- 6 mei en 21 mei
De investering voor deze training bedraagt euro 1.345,- exclusief BTW, inclusief verblijfskosten en Het GROTE gesprekkenboek.
In de VdB Bibliotheek filmpjes, artikelen, blogs, boeken, sfeerimpressies over beoordelings-, functionerings-, coach, correctie-, verzuimgesprekken, et cetera.