Wat is de aanleiding voor de training?
‘Dijkman Zonne-energie gelooft dat verduurzamen een zorgeloze ervaring moet zijn’, start, HR Business partner Bastiaan Kreuning. Onze medewerkers doen dan ook alles om onze klanten volledig te ontzorgen, te voorzien van het beste advies en het leveren van topkwaliteit producten. ‘Het gaat ons voor de wind en wij nemen de laatste tijd veel medewerkers aan. Om deze groei
in de juiste banen te leiden, zijn een aantal organisatorische veranderingen doorgevoerd. In het verlengde hiervan is besloten om voor onze leidinggevenden een training te ontwikkelen
en te verzorgen’.
Hoe is de training opgebouwd?
‘Dag 1 stond in het teken van leidinggeven en coachen. Voorafgaand aan de sessie maakten de deelnemers een opdracht over Situationeel leidinggeven. Nadat de theorie in de training
was uitgelegd, stelde iedere deelnemer zijn of haar voorkeurs of de te ontwikkelen leiderschapsstijl vast. Op de dag zelf is aan de hand van opdrachten en discussie verkend hoe
deze stijlen verder ontwikkeld kunnen worden. Hierbij is benadrukt om zeker ook de voorkeursstijl verder te ontwikkelen. Versterkt wat werkt is een motto wat Dijkman Zonne-
energie aanspreekt’.
‘Op de tweede trainingsdag is op een interactieve en praktische wijze ingegaan op het geven van feedback en het voeren van verzuim- en correctiegesprekken. Ook is onze nieuwe
beoordelingsgesprekken-aanpak ingetraind. In rollenspelen is geoefend met de casussen van de deelnemers en spraken zij de trainer (in de rol van medewerker) aan op bijvoorbeeld onvoldoende presteren, te laat komen en onveilig werken, maar wel op een motiverende wijze’, vervolgt Bastiaan.
‘In de periode tussen de trainingsdagen gingen de deelnemers met hun leerwensen/actiepunten aan de slag. In de volgende trainingssessie werd besproken hoe bijvoorbeeld het moeilijke gesprek was gegaan, wat de effecten waren en wat de deelnemers ervan hadden geleerd.
Leidinggeven aan jezelf
‘Na de eerste twee dagen op een interactieve wijze leidinggeven, coachen en de gesprekken escalatieladder (van feedback tot slechtnieuwsgesprek) te hebben behandeld, stond dag 3 in het teken van leidinggeven aan jezelf. Niet voor iedereen is het gemakkelijk om nee te zeggen, te delegeren en/of om een grens (tot hier en niet verder) te trekken. Deelnemers vulden hun gereedschapskist timemanagement met tips, tools en inzichten om tot een meer effectief en efficiënt tijdsbeheer te komen’, aldus Bastiaan.
Brief aan jezelf
‘Ook leuk dat de deelnemers zes maanden na de laatste trainingsdag een door henzelf op de laatste trainingsdag geschreven brief met leerwensen op het werk- of thuisadres gaan ontvangen. Deze brief is een goede aansporing om de actie-/ontwikkelpunten aan de slag te gaan. Verder vertelde er eentje vol trots dat hij sinds de training meer zelfvertrouwen medewerkers feedback geeft en verzuimgesprekken voert. Mooi toch?!’
Hoe nu verder?
‘Het is aan de deelnemers om het geleerde toe te passen. Omdat zij vanaf dag 1 van de training een buddy hebben gekozen, hebben wij hier vertrouwen in. Verder is het waardevol dat zij de e-learningmodules Praktisch leidinggeven en Beoordelings- en functioneringsgesprekken kunnen bekijken.
‘De trainer heeft de deelnemers geadviseerd één keer per maand twee uurtjes voor intervisie in te plannen. Leidinggeven is een ambacht en door te leren van je successen en door te vallen en weer op te staan, krijg je dat steeds beter in de vingers. Wel is het dan belangrijk om in de hectiek van alle dag momenten te kiezen om even te reflecteren en te leren en dat is gezien de drukte een hele uitdaging’, eindigt Bastiaan.