Werven van je ex

‘Waar halen wij in de toekomst onze medewerkers vandaan?’

Deze vraag speelt bij organisaties die verder kijken dan de dag van morgen. Want dat de beroepsbevolking als gevolg van de ontgroening en vergrijzing in Nederland structureel vermindert, is een feit. Ook is het een vaststaand gegeven dat de verzorging aan het bed niet naar India kan worden verplaatst en dat menig jongere zijn neus ophaalt voor technische functies of beroepen waarbij de handen vuil kunnen worden. Maar zelfs zoiets als de reparatie van een lekkend kraantje kan toch echt niet in of vanuit het buitenland plaatsvinden. Personeel wordt schaars en niet alleen in kwantitatieve zin. Hoe gaan organisaties het verlies aan kennis en ervaring van de babyboomers, die massaal de arbeidsmarkt gaan verlaten, opvangen? Het in dienst nemen van schoolverlaters is vaak een ontoereikende maatregel om medewerkers die met pensioen gaan (op hun 67-ste?) en die hun opa hadden kunnen zijn, te vervangen.

In het boek Overspoeld door schaarste vele ideeen die organisaties nu al inzetten om in 2020 en daarna minstens zo goed als nu hun producten en diensten aan te kunnen bieden. Een daarvan is het werven van ex-en.Hierna een passage uit het boek over dit fenomeen. Sluit je aan bij de discussiegroep Overspoeld door schaarste een geef je mening over deze wijze van werven.

Werven van je ex
Het is niet echt gebruikelijk om medewerkers die vrijwillig vertrokken zijn weer met open armen te ontvangen. Zij zouden niet loyaal zijn. Maar is dat eigenlijk wel zo en doen organisaties zichzelf niet te kort door hen te negeren?

Met sociale media is het makkelijk om met ex-medewerkers te blijven communiceren. Op LinkedIn en Facebook wemelt het van alumni-groepen en deze groepen worden steeds vaker ingezet om ex-medewerkers te bewegen tot een terugkeer bij de organisatie. En waarom ook niet? Het werven van een ex-medewerker heeft een hoge ‘return on recruitment investment’.

De kosten voor het werven van een ex-medewerker liggen tussen een derde en twee derde van de kosten voor het werven van een nieuwe medewerker. Ook kennen voormalige medewerkers de organisatie en de cultuur al, maar brengen wel de frisse blik van ‘een buitenstaander’ mee. En wellicht zelfs nieuwe kennis en vaardigheden. Omdat deze medewerkers al ervaren hebben dat het dat het gras bij de buren niet altijd groener is, is kans op vertrek lager.

Bij het opnieuw aannemen van medewerkers moet wel extra aandacht besteed worden aan het inwerktraject. Persoonlijke verhoudingen zijn wellicht verstoord of veranderd. Een van de huidige medewerkers kan zich gepasseerd voelen. Met deze sociale gevoeligheden moet rekening worden gehouden.