Het geven en ontvangen van feedback bij het Learninglab en SOAB

Aanleiding

Een lerende organisatie begint bij een open en veilige werkcultuur. SOAB investeert actief in de professionele en persoonlijke groei van haar medewerkers, omdat dit de basis vormt voor duurzame kwaliteit en effectieve samenwerking. Vanuit haar Learning Lab wordt deze visie doorvertaald naar klanten in de (semi-) publieke sector op de CAS- en BES-eilanden.
In dit kader organiseerde SOAB, samen met trainer Jacco van den Berg, de training Het geven en ontvangen van feedback voor zowel eigen medewerkers, als externe partners in de publieke sector.

De trainer
Jacco van den Berg is trainer, auteur en spreker met bijna 30 jaar ervaring op het gebied van moderne gespreksvoering, leiderschapsontwikkeling en HR. Hij is bekend van boeken zoals Het GROTE gesprekkenboek en helpt organisaties met praktische, inspirerende werkvormen om feedback, eigenaarschap en continue dialoog structureel te verankeren in de werkcultuur.

Learning Lab

‘Met het Learning Lab van SOAB willen we bijdragen aan de ontwikkeling van een professionele en lerende (semi-) publieke sector in de regio’, aldus Esmeralda Wiel, Manager Advisory van het SOAB Learning Lab. ‘We geloven dat investeren in persoonlijke en professionele groei direct bijdraagt aan de kwaliteit van publieke dienstverlening’. Vanuit die visie organiseert het Learning Lab uiteenlopende leerinterventies, waaronder in juni van dit jaar, de praktische training Het geven en ontvangen van feedback met als doel de feedbackvaardigheden organisatie breed te versterken.

De workshop

Een cultuur waarin de waarheid gezegd en gehoord mag worden is essentieel om als organisatie te groeien. Dat stelt Jim Collins in zijn boek Good to Great. ‘Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan’, vervolgt Esmeralda. Voorafgaand aan de workshop ontvingen leidinggevenden van de Ministeries van Justitie en Algemene Zaken op Curaçao, een vragenlijst voor hun leerwensen en cases. Na een korte theoretische inleiding, deelden deelnemers hun ingebrachte cases en gaven zij elkaar over en weer feedback aan de hand van ‘tops en tips’. De sessie onder leiding van Jacco van den Berg was uitermate praktisch, de deelnemers gingen ter plekke van en met elkaar leren. ‘In een open setting werden rollenspelen gedaan en gespreksaanpakken doorgenomen. ‘Dat maakte de training bijzonder waardevol voor de deelnemers’, sluit Esmeralda af.

Voorbereidingsopdracht
Voorafgaand aan de workshop hebben de deelnemers de artikelen Een dikke pluim en Reflecteren in een spiegelparadijs gelezen en deelden zij hun persoonlijke leerwensen met de trainer. Deze voorbereiding heeft voor maatwerk in de workshop gezorgd en gaf hierdoor een hoger leerrendement.

SOAB intern

Collega’s bij SOAB hebben vorig jaar door een workshop Feedback Geven, de eerste aanzet gegeven om meer en eerder Duidelijk, Open en Eerlijk feedback aan elkaar te geven. Gesteld kan worden dat deze sessie zijn waarde heeft bewezen. Leidinggevenden en medewerkers geven elkaar vaker en meer feedback. ‘Om deze stijgende lijn voort te zetten en om het geven en ontvangen van feedback nog meer te verankeren in het DNA van de organisatie hebben Senior Staff & Managers en Support Staff in de afgelopen periode ook deelgenomen aan de workshop van Jacco’, vertelt Sherveanny Gibbes, organisator en Human Resource Officer bij SOAB. ‘Om het nut en de noodzaak van het geven van feedback te benadrukken zijn deze sessies geopend door onze directeuren Raymond Faneyte en Hardy Huisden’.

Waardevolle workshop

Eén van de collega’s van SOAB, Shalimar Pieter (Senior Staff, ook betrokken bij het Learning Lab en zelf deelnemer in de SOAB-workshop) gaf aan: ‘Wat mij het meest is bijgebleven, is hoe waardevol het is om vanuit oprechte nieuwsgierigheid een open en eerlijk feedbackgesprek te voeren. Niet om te oordelen, maar om samen verder te komen’.

Meer dan een vaardigheidstraining

Na iedere sessie ontvingen de deelnemers de besproken theorie (RET, Ofman, een filmpje, het hoofdstuk Het Feedbackgesprek uit Het GROTE gesprekkenboek). Samen met de syllabus Feedback geven en ontvangen beschikken de deelnemers van de ministeries en de SOAB-collega’s over een rugzak vol met informatie en inspiratie om in de praktijk feedback te geven en te ontvangen. Tot drie maanden na de sessie ontvangen de deelnemers iedere maand een artikel en of een filmpje. De trainer geeft aan dat het doel hiervan is, het geven van feedback on top of mind te houden.

De inleiding syllabus Feedback geven en ontvangen

Bepaal op basis van de casussen uit deze hand-out, het hoofdstuk Het Feedbackgesprek uit Het GROTE gesprekkenboek en ontvangen tops en tips in de rollenspelen in de training Het geven en ontvangen van feedback een gespreksaanpak die voor jou, jouw medewerkers en collega’s het beste werkt en bijdraagt aan een goede werkrelatie. Houdt hierbij altijd het doel van het feedbackgesprek voor ogen en dat is dat de medewerker, jouw collega:

  • de werkzaamheden die hij doet, goed doet
  • op een open en eerlijke wijze communiceert en samenwerkt