Wie ben ik als adviseur, wie is mijn opdrachtgever en hoe krijg ik invloed als adviseur?
In HR-land zijn een aantal ontwikkelingen gaande die onomkeerbaar zijn. Zo worden allerlei administratieve taken geoutsourced dan wel geautomatiseerd en zijn lijnmanagers in het kader van integraal management verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hun medewerkers. Meer en meer verschuift de rol van HR naar die van business- en sparringpartner van de lijn. Van HR-professionals wordt een meer zakelijke en resultaatgerichte aanpak verwacht en dat zij een (voor)trekkersrol vervullen in veranderingstrajecten.
Na de training:
- beschikt jij over meer kennis van de belangrijke en relevante theorie op adviesgebied
- heb jij inzicht in de sterke en te ontwikkelen onderdelen van jouw adviserende houding en gedrag (adviesrollen en -stijlen)
- kun jij als adviseur het adviesgesprek en -traject structureren en sturen
- kan de deelnemer gespreksinterventies effectief inzetten
- is jouw flexibiliteit als het gaat om het voeren van adviesgesprekken groter
- heb jij ideeën en tools om de relatie met de interne klant op te bouwen en de te onderhouden
- is jouw inzicht en de kennis van de belangrijkste principes van veranderingsmanagement groter
Doelgroep
De training is bestemd voor HR-professionals die hun adviesvaardigheden verder willen ontwikkelen.
Waar moet een goede adviseur eigenlijk aan voldoen?
- Wat mijn rol en positie als HR-professional?
- Hoe ga ik om met de eisen en wensen van mijn klanten?
- Hoe zorg ik ervoor dat anderen mijn expertise accepteren?
Stap voor stap door het adviesproces
- Hoe richt ik het adviesproces goed in?
- Hoe bouw ik met mijn klanten een vertrouwensrelatie op?
- De contractfase en de daarin opgesloten psychologische processen
- Hoe achterhaal ik wat het eigenlijk het probleem is? (diagnosticeren)
- Hoe los ik het probleem op?
- Welke invloedstijlen kan ik hanteren?
- Wat zijn mijn sterke- en ontwikkelpunten?
- Hoe zorg ik ervoor dat ik ‘aan de bal blijf?’
Hoe anderen en zelf te veranderen?
- Wat zijn onze persoonlijke ervaringen met veranderen?
- Hoe implementeer ik veranderingen, bijvoorbeeld bij klanten?
- Welke strategieën / interventies kan ik daarbij inzetten?
- Hoe herken ik weerstand en hoe ga ik er effectief mee om?