E-learning: Beoordelings- en functioneringsgesprekken

Beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn vaak rituele dansen. ‘We drinken een glas, we doen een plas en alles bleef zoals het was’.  Menig medewerker ervaart zo’n gesprek meer als een veroordelingsgesprek waarin hij of zij  vooral te horen wat er fout is gegaan. Leidinggevenden ervaren beoordelings- of functioneringsgesprekken als tijdrovende exercities die niet bijdragen aan meer motivatie en betere prestaties van medewerkers.

Hoe nu van een functionerings- en beoordelingsgesprek een Goed gesprek te maken? Een gesprek waardoor medewerkers gemotiveerd worden om de beste versie van zichzelf te worden en met plezier presteren en zich blijven ontwikkelen?

De antwoorden worden gegeven in de e-learning Beoordeling- en functioneringsgesprekken. Na het doorlopen van deze, in samenwerking met Skillstown ontwikkelde, online training beschik je over inzichten en tools om het functioneren van medewerkers verder te verbeteren en hun ontwikkeling te stimuleren.

Bij deze e-learningmodule krijg je ook de hoofdstukken Het functioneringsgesprek en Het beoordelingsgesprek uit Het GROTE gesprekkenboek.


Wat leer je tijdens deze online training?

Na het volgen van de e-learningmodule Beoordelings- en functioneringsgesprekken:

  • weet je hoe functionerings- en beoordelingsgesprekken het beste voorbereid kunnen worden
  • ben jij in staat medewerkers het hele jaar door Duidelijk, Open en Eerlijk (DOE) feedback geven
  • kun jij door te Luisteren, Samen te vatten en Door te vragen (LSD-principe) bij medewerkers de  ON-redenen  (onervaren, onverschillig, onwetend, et cetera) van onvoldoende presteren achterhalen
  • weet je de gesprekken op een gestructureerd wijze te voeren
  • ben jij je bewust van de fouten die voor, tijdens en na de gesprekken gemaakt kunnen worden
  • kun je SMART-doelstellingen formuleren
  • beschik je over de ingrediënten van een gesprek, een goed gesprek te maken (Het Nieuwe Beoordelen)


Voor wie?

Leidinggevenden die met hun medewerkers functionerings- en beoordelingsgesprekken (oude of meer eigentijdse stijl) voeren.


Inhoud online training Beoordelings- en functioneringsgesprekken

  • wat is het nut en de noodzaak van gesprekken voeren met medewerkers?
  • hoe geef ik mijn medewerkers het hele jaar door (‘beoordelen doe je dagelijks’) Duidelijk, Open en Eerlijk feedback?
  • wat zijn de redenen van het onvoldoende functioneren van medewerkers?
  • hoe krijg ik medewerker op hun praatstoel? (LSD-principe: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen)
  • hoe krijg ik tweerichtingsverkeer in het functioneringsgesprek
  • wat zijn veel gemaakte beoordelingsfouten?
  • hoe voer ik op een gestructureerde wijze een functionerings- en  beoordelingsgesprek?
  • op welke wijze licht ik een onvoldoende eindoordeel toe?
  • wat zijn de vijf ingrediënten van een goed gesprek over met plezier lerend presteren?


Investering

De investering voor deze online training is € 75,- exclusief btw.  Naast deze e-learning module krijg je ook de hoofdstukken Het functioneringsgesprek en Het beoordelingsgesprek uit Het GROTE gesprekkenboek.

Na aanmelding ontvang je een link om de e-learningmodule te volgen, samen met de factuur die binnen 14 dagen na ontvangst betaald dient te worden.

E-learning kopen